
1 stycznia 2021 roku weszła w życie zupełnie nowa ustawa Prawo zamówień publicznych z dnia 11 września 2019 (przyjęta przez senat 26 września 2019 roku). Polacy mieli zatem wiele czasu na zapoznanie się z nowymi przepisami i przygotowanie do zmian, które w pewnych kwestiach są znaczące.
Aż 623 artykuły regulują zasady dotyczące zamówień publicznych. Porównując z dotychczas obowiązującymi regulacjami, nowe przepisy mają na celu usprawnienie procesu zakupowego, zachęcenie większej liczby przedsiębiorstw do udziału w przetargach oraz zwiększenie efektywności działania systemu. Warto podkreślić, że zmiany dotyczą postępowań wszczętych po 1 stycznia 2021 – prawo nie działa wstecz.
Prezentujemy kilka wybranych, ważnych zmian:
1. Elektronizacja zamówień krajowych.
W postępowaniach wszczętych po 1 stycznia 2021 obowiązuje pełna elektronizacja składanych ofert. Forma elektroniczna ma usprawnić przebieg postępowania, nie ma również konieczności gromadzenia i archiwizowania dokumentacji papierowej.
- Akceptowane będą następujące rodzaje podpisów:
podpis kwalifikowany,
podpis osobisty,
podpis profilem zaufanym.
- Brak możliwości składania ofert w formie papierowej - taka forma skutkować będzie odrzuceniem oferty.
2. Zwrot ku wykonawcy.
- W nowych przepisach wyszczególniono obowiązkowe postanowienia umowne chroniące interes wykonawcy oraz zakazano stosowania klauzul abuzywnych.
- Wprowadzono obowiązek stosowania zaliczek w przypadku umów trwających powyżej 12 miesięcy.
3. Łatwiejsze odwołania.
- Wskazanie jednego sądu ds. zamówień publicznych.
- Obniżenie opłaty od skargi na orzeczenie wydane przez KIO (Krajową Izbę Odwoławczą).
- Dłuższy termin na wniesienie skargi do sądu - 14 dni.
4. Niższe zabezpieczenia.
- Nowe maksymalne wysokości wadiów tj. 1,5% wartości zamówienia przy zamówieniach krajowych i 3% wartości zamówienia przy zamówieniach w progach unijnych.
- Szybszy zwrot wadium.
- Zmniejszenie wymaganej wysokości zabezpieczenia należytego wykonania umowy do 5%. Wyjątek stanowić będą zamówienia charakteryzujące się wyższym ryzkiem, opisane w stosowych dokumentach zamówienia - tutaj pozostanie 10%.
5. Nasze działania.
- Elektronizacja pozwoli na ograniczenie dokumentacji papierowej oraz usprawni proces pozyskiwania gwarancji.
- Skróci się czas potrzebny na przygotowanie gwarancji wadialnej dzięki eliminacji konieczności fizycznego dostarczenia dokumentu. Pozwoli to firmom decydować się na udział w danym przetargu nawet w ostatniej chwili.

Agata Tomas, broker ubezpieczeniowy, ekspert ds. ubezpieczeń finansowych