Nie trać głowy! To tylko kolizja.
Kolizja, wypadek mogą przydarzyć się każdemu. Nie pozostaje nic innego, jak tylko ZMINIMALIZOWAĆ SZKODĘ i wdrożyć właściwe działania.
PIERSZE KROKI – WEŹ GŁĘBOKI ODDECH I DZIAŁAJ
Przede wszystkim trzeba ustalić, czy nie ma rannych. Tutaj zakłady ubezpieczeniowe mają bardzo restrykcyjne procedury, oparte na literze prawa. Istotne jest przede wszystkim, czy i jak długo osoba poszkodowana jest hospitalizowana, czy doznała poważnego uszczerbku na zdrowiu. Od tego uzależniane są ewentualne wypłaty odszkodowania. Sprawa może również obrać drogę sądową, co wydłuży ustalenie kwoty ewentualnego odszkodowania.
Na szczęście udział wypadków w których ucierpiały osoby stanowi niewiele ponad 6% zgłaszanych kolizji*. Tak mówią statystyki policji, a przecież nie wszystkie kolizje muszą być zgłaszane.
CO ZROBIĆ, GDY ZDARZY CI SIĘ KOLIZJA, A TWOJE AUTO WYMAGA NAPRAWY?
Przede wszystkim, jeśli nie ucierpiała żadna osoba, nie ma potrzeby informowania służb. Nie zapomnij zadbać o zabezpieczenie miejsca zdarzenia tak, aby nie stwarzać zagrożenia dla innych uczestników ruchu drogowego.
Konieczne jest oświadczenie sprawcy wypadku. Najprościej jest spisać je na druku, który możesz pobrać ze strony Profika: link. Warto mieć kopię w samochodzie – nie zapomnisz wtedy o żadnym istotnym detalu.
Jeśli nie masz takiego druku, sporządź na zwykłej kartce papieru krótki opis zdarzenia i powstałych szkód. Nie zapomnij zweryfikować danych kierowcy i spisać numeru jego polisy OC! W oświadczeniu zawrzyj też datę, godzinę zdarzenia oraz panujące warunki drogowe. Jeśli byli świadkowie – spisz ich dane kontaktowe.
Na notatce musi być widoczna data i czytelny podpis sprawcy zdarzenia, który oświadcza, że bierze na siebie winę za powstałe szkody.
Zalecamy, aby notatka była spisana własnoręcznie przez sprawcę zdarzenia. Warto również dodać klauzulę, mówiącą, że oświadczenie sprawcy jest ostateczne, oparte na faktach i nie będzie przedmiotem odwołania. W przypadku, gdy sprawca zmieni zdanie co do swojej winy, taka formalność może zagwarantować nam szybszy przebieg sprawy i przychylność sądu. Coraz więcej spraw trafia do Sądu Grodzkiego, który nie zawsze ma wystarczającą ilość materiałów do właściwego i szybkiego rozstrzygnięcia sporu.
Uwaga – Jeśli masz wątpliwości co do trzeźwości sprawcy, koniecznie wezwij policję.
APARAT W TELEFONIE – ZAPAMIĘTA SZCZEGÓŁY ZA CIEBIE
Sporządź dokumentację fotograficzną uszkodzeń, jeśli jest taka możliwość – miejsca zdarzenia i dokumentów sprawcy. Nie zapomnisz o żadnym szczególe, o co nie trudno pod wpływem stresu i zdenerwowania. Dokumentacja fotograficzna powinna być wykonana jeszcze przed spisaniem oświadczenia. Ubezpieczyciel będzie również potrzebował skan lub zdjęcie dowodu rejestracyjnego auta poszkodowanego.
ZGŁOSZENIE SZKODY
Teraz pozostało już tylko jedno – ZGŁOŚ SZKODĘ PRZEZ PROFIKĘ! Dla naszych Klientów uruchomiliśmy specjalny numer infolinii czynny całą dobę: +48 790 63 33 88, przez który można zgłaszać zdarzenie. Dokumentację możesz dosłać w każdej chwili na adres email .
Ubezpieczenie OC sprawcy powinno pokryć wszystkie koszty jakie poniosłeś – holowanie auta, parkowanie, naprawa, ewentualne noclegi, leczenie czy wynajem auta zastępczego. Potrzebna jest rzetelna dokumentacja, którą trzeba dostarczyć do zakładu ubezpieczeń. Na zgłoszenie szkody jest przewidziany 3 letni okres, jednak warto zrobić to od razu – nie ryzykujemy, że zakład ubezpieczeniowy zarzuci nam próbę matactwa, czy też podważy autentyczność chociażby zaświadczeń lekarskich.
ASYSTA SZKODOWA – ROLA PROFIKI W PROCESIE ZGŁASZANIA I MONITOROWANIA SZKODY
Profika nie tylko będzie pośredniczyła w korespondencji z zakładem ubezpieczeń – będziemy pilnować, abyś otrzymał rzetelne odszkodowanie, za realnie poniesione straty, postaramy się przyspieszyć całą procedurę oraz co najważniejsze – podstawimy auto zastępcze niemal natychmiast!
POJAZD ZASTĘPCZY – OCZYWIŚCIE!
Profika Assistance posiada własną flotę kilkudziesięciu pojazdów zastępczych, w tym ciągniki siodłowe, auta dostawcze, autobusy, a nawet bankowóz! Ponadto współpracujemy z kilkunastoma Partnerami na terenie całego kraju, dzięki czemu możemy dostarczyć dowolny pojazd zastępczy w ciągu kilkudziesięciu godzin – w zależności od rejonu i specyfiki pojazdu.
Zapewniamy: nowe roczniki, pełen przekrój pojazdów od aut sportowych po autobusy i specjalistyczne naczepy. Z Profiką nie ryzykujesz, że zlecenia których Twoja firma się podjęła nie zostaną wykonane, a Ty poniesiesz straty.
SZKODA POWSTAŁA ZA GRANICĄ
Jeśli szkoda miała miejsce za granicą, procedury wyglądają podobnie, jednak o wiele trudniej jest udowodnić winę sprawcy. Problemy z komunikacją w obcym języku, odmienne rozumienie przepisów o ochronie danych osobowych często uniemożliwiają zdobycie danych niezbędnych do zgłoszenia szkody.
Dlatego w przypadku jakichkolwiek problemów, uników w okazaniu dokumentów – należy wezwać policję, a następnie zrobić dokumentację fotograficzną szkód i numerów rejestracyjnych sprawcy.
Należy pamiętać również, że o wiele bardziej opłaca się zgłosić szkodę w kraju, w którym doszło do kolizji. Jeśli zrobisz to przez PROFIKĘ, zajmiemy się niezbędnymi tłumaczeniami i formalnościami, a ewentualne odszkodowanie dostaniesz wg stawek zagranicznego ubezpieczyciela.
*źródło: statystyka.policja.pl ; dane za 2020 r.: wypadki 23540, kolizje 382046